Vanliga frågor2019-06-05T10:22:50+00:00
Vad gäller vid utsortering av lösöre när ni tömmer en hel fastighet?2022-10-27T08:15:55+00:00

Handelslagret Sweden AB äger rätten att välja vad som kvalificerar sig för en auktionsförsäljning
vid urplockning av lösöre. Det erligger kund själv att fråga om funderingar finns ifall vissa objekt
kommer säljas eller ej.
Det finns ej möjlighet att komma i efterhand och efterfråga föremål som givits till återbruk eller
kasserats.

Har ni sakkunnig personal för värderingar ?2022-10-27T08:09:22+00:00

Ja. Vi har personal som är Intendent / Av Sveriges Handelskamrar förordnad värderingsman

Hur funkar det med farligt avfall i bostaden?2022-10-27T08:06:39+00:00

Farligt avfall är en rörlig kostnad i vårat arbete då vi måste väga in godset och skapa en förteckning till Jordbruksverket.
Då olika kemikalier och vätskor varierar i pris för hantering kan vi aldrig ge en uppskattning för detta.
All vår personal har utbildningen ADR – Farligt gods inom miljö och avfall.

 

Är ni försäkrade?2019-03-10T19:08:51+00:00

Ja. vi har ansvarsförsäkring via Länsförsäkringar.

Hur kommer det sig att dödsbon inte är avdragsgilla?2019-03-10T19:10:06+00:00

SKV kräver att det skall vara en fysiskt levande person.

Dras RUT direkt på fakturan?2019-03-10T19:10:24+00:00

Ja, vi drar RUT direkt vid fakturering.

Har ni garanti på flyttstädningen?2019-03-10T19:10:36+00:00

Ja. Vi har 5 dagars städgaranti på utfört arbete.

Ingår material?2019-03-10T19:10:48+00:00

Ja, allt material vi använder oss av ingår i priset.

Drar ni ut kylskåpet när ni städar?2022-10-07T13:33:42+00:00

Vi drar ut kylskåpet och städar bakom förutsatt att det inte är väggfast eller kan skada andra delar

Drar ni ut spisen?2022-10-07T13:32:16+00:00

Självklart drar vi ut spisen och städar bakom förutsatt att den inte är väggfast samt risk för att golvet inte skadas

Tar ni också bort kläder?2019-03-10T19:12:12+00:00

Självklart, fokusera på det som är viktigt och låt oss ta hand om allt det praktiska, vi tar bort mat, kläder allt ni kan tänka er.

 

Vad gör jag med all mat i kylskåpet?2019-03-10T17:40:12+00:00

Oroa dig inte, vi ser till att tömma kylskåpet.

Hur kommer jag i kontakt med er?2019-03-10T19:12:25+00:00
Jag kan inte ta mig till er för att lämna in varor. Hur gör jag?2020-09-02T06:42:09+00:00

Det är oftast inga problem.

Om du bor i Gävleborgs län kan vi i många fall vara behjälpliga vid transport av både mindre och större föremål.
Kontakta oss med vad du vill sälja och att du vill att vi ska ombesörja transport så återkommer vi så snart som möjligt.

Mina varor blev osålda. Vad händer nu?2019-03-10T19:13:01+00:00

Attans! Men oroa dig inte – vi försöker vanligtvis upp till tre auktioner innan vi anser att objektet inte går att sälja.
Ni kan alltid hämta tillbaka föremålen om ni så önskar. Kontakta oss omgående i sådana fall så att objektet inte läggs ut igen.
Osålda föremål skänks sedan vidare till välgörande ändamål om det inte hämtats inom fem arbetsdagar.

När och hur får jag betalt?2019-03-10T19:13:16+00:00

Efter avslutad auktion kommer en detaljerad slutförteckning skickas ut via e-mail eller post.
Utbetalning sker 15 bankdagar efter auktionens slut under förutsättning att köparen betalat varan.

Vart lämnar jag in föremålen?2021-08-27T11:26:06+00:00

Efter att du har kontaktat oss och vi har godkänt dina föremål är du varmt välkommen till vårt lager på Västerled 2 i Sandviken bredvid Ingo macken.

Vart sitter ni ?2020-09-02T06:43:50+00:00

Vi förfogar över 950 kvadratmeter på Västerled 2 i Sandviken bredvid Ingo macken.

När har ni öppet ?2022-10-07T13:35:06+00:00

Vår kundtjänst är bemannad mån-fre 8:00-16:00 via telefon och e-post.
Samt tisdag till fredag 13:00-16:00 på plats i lokalen på Västerled 2.
Om ni vill besöka oss på plats på annan tid behöver ni boka en tid och vi ber er kontakta oss med ditt ärende för tidsbokning.

Hur får jag min faktura?2019-03-10T19:13:36+00:00

Vi skickar ut faktura via mejl efter avslutat arbete.

Erbjuder ni rutavdrag?2019-03-11T10:47:16+00:00

Vi erbjuder rutavdrag till våra kunder.
Tänk på att ett dödsbo endast kan få skattereduktion för arbeten som utförts före dödsfallet.
Flyttstädning i samband med avveckling av dödsboet ger dock inte rätt till skattereduktion.

Läs mer på skatteverkets hemsida
Hur fungerar det med nycklar?2019-03-10T19:14:05+00:00

Vi tar emot nycklarna av er och skriver i samband med det en nyckelkvittens.
Har ni ej möjlighet att överlämna nycklarna personligen så kan vi hämta dem hos mäklaren.

 

 

 

Jobbar ni även helger? kostar det mer i så fall?2019-03-10T19:14:15+00:00

Vi jobbar även helger och tar inte ut någon extra kostnad för det.
Vi är väl medvetena om tidspressen som kan gälla för vissa dödsbon, kortare uppsägningstider, snabba bostadsaffärer mm.

 

 

 

Vad kostar det att anlita er?2021-08-27T11:30:50+00:00

Kontakta oss för kostnadsfri offert.

Vad kostar det att sälja på auktion?2024-01-18T11:03:54+00:00

25% på klubbatbelopp ink moms. samt 100:- i slagavgift.
Guldföremål tas 10% ink moms. samt 100:- i slagavgift

Till skillnad från många andra aktörer tar vi inga återropsavgifter (avgift även om en vara ej säljs), fotograferingsavgifter eller försäkringsavgifter och vi tar endast betalt om vi lyckas att sälja ditt föremål.

Till toppen